Safety Trafikkskole Tromsø
 

Klasse A, A1 og A2 (MC)

Ta motorsykkellappen hos oss!

Våre instruktører har lang og bred erfaring med alle klassene. Hos oss blir du ivaretatt på best mulige måte!

Klasse A, A1 og A2 (MC)

Safety Trafikkskole

TROMSØ

Trafikalt grunnkurs

Når du skal ta førerkort for første gang i Norge er det krav om at trafikalt grunnkurs er gjennomført. Dette gjelder både for øvingskjøring hjemme eller på trafikkskolen. Det vil si at hvis du har mopedførerkort, og gjennomførte trafikalt grunnkurs i forbindelse med dette, skal du ikke gjennomføre det en gang til. Når du har fullført trafikalt grunnkurs, får du et bevis som gir deg rett til å øvelseskjøre.

Kurset er obligatorisk og varer ca 17 timer. Det vil gi deg en grunnleggende forståelse for hva det innebærer å være fører. Du må være minst 15 år for å ta kurset på en trafikkskole.

Hva lærer du på trafikalt grunnkurs?
  1. Trafikkopplæring
  2. Trafikk og førerrollen
  3. Mennesket i trafikken og samhandling
  4. Trafikkopplæring, øvelseskjøring og kjøreerfaring
  5. Plikter ved trafikkuhell og førstehjelp
  6. Tiltak ved trafikkulykke
  7. Trafikant i mørket (mørkekjøring)
Bevis for øvelseskjøring

Når du har fullført trafikalt grunnkurs, får du et bevis som gir deg rett til å øvelseskjøre. Du må ha med beviset og godkjent legitimasjon med bilde både når du tar kjøretimer på trafikkskolen og når du øvelseskjører privat.

Beviset finner du også på nett under Din side. Utskrift eller bilde av beviset fra nettsidene er ikke gyldig som bevis hvis du blir stoppet i kontroll når du øvelseskjører, du må logge inn og vise nettsiden. Du kan selvfølgelig også vise papirversjonen av beviset som du har fått av Statens vegvesen. Når du logger inn i Din side, ser du også hvor langt du er kommet i føreropplæringen din.

Grunnleggende opplæring

Grunnleggende opplæring

På dette trinnet skal du lære om motorsykkelen, motorsykkelkjøring og å bruke motorsykkelen rent kjøreteknisk.

Hvor mange kjøretimer du skal ta, må tilpasses det behovet du har, og hvor mye du øvelseskjører privat. Det er viktig å nå målet for trinnet. Gjennom øvelseskjøring, privat eller hos trafikkskole, skal du på dette trinnet lære å

  • gjøre deg klar for kjøring
  • sette i gang og stanse
  • gire og krypekjøre
  • styre, akselerere og bremse
  • foreta sikkerhetskontroll
Obligatorisk grunnkurs

Før du begynner på den praktiske opplæringen, må du ta 3 timer teoretisk opplæring hos en trafikkskole. Her lærer du blant annet 

  • hva kjøring med motorsykkel innebærer
  • hvordan du kan unngå ulykker
  • hva som er påbudt sikkerhetsutstyr og motorsykkelbekledning

Grunnkurset er det samme for klasse A1, A2 og A, og du trenger bare å gjennomføre kurset én gang. Det vil si at om du for eksempel har førerrett i klasse A1 og deretter tar opplæring for klasse A2, trenger du ikke gjennomføre dette kurset igjen.

Obligatorisk trinnvurdering

Mot slutten av trinn 2 skal du gjennomføre en trinnvurdering. Du og læreren din skal sammen vurdere om du har gode nok ferdigheter til å begynne på trinn 3.

Trafikal del

Trafikal del

På dette trinnet skal du lære å kjøre tilnærmet selvstendig i variert trafikk.

Hvor mange kjøretimer du skal ta, må tilpasses det behovet du har, og hvor mye du øvelseskjører privat. Det er viktig å nå målet for trinnet. Du skal blant annet lære om

  • motorsykkelens kjøreegenskaper
  • kjøreteknikk
  • sikker kjøremåte i ulike trafikkmiljø
  • å vurdere egen førerkompetanse.
Obligatorisk sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk

Mot slutten av opplæringen på dette trinnet skal du gjennomføre et sikkerhetskurs på 4 timer. Du skal blant annet

  • lære hvordan føreren kan ta hensyn til fysiske og psykiske begrensninger
  • bli bevisst på at øving er nødvendig for å motvirke feil handlinger
  • bli bevisst på sammenhengen mellom gode ferdigheter og kjøreglede
Obligatorisk trinnvurdering

Du og læreren din skal mot slutten av trinnet sammen vurdere om du har gode nok ferdigheter til å begynne på trinn 4.

Avsluttende opplæring

Avsluttende opplæring

Nå nærmer du deg slutten av opplæringen, og det kan være lurt å søke om førerkort. Det må du ha gjort før du kan ta teoriprøven.

På dette trinnet skal du bli så god at du kan kjøre på en ansvarlig måte og i god samhandling med andre trafikanter. Hvor mange timer du skal bruke, må tilpasses det behovet du har, men det er viktig at du øvelseskjører mye for å nå målet for trinnet (privat eller hos trafikkskole).

Sikkerhetskurs på vei

På dette trinnet skal du gjennomføre et sikkerhetskurs på 8 timer. Du skal blant annet

  • planlegge en lengre kjøretur med motorsykkel
  • øve på å kjøre tydelig, sikkert og effektivt i variert vei- og trafikkmiljø
  • være bevisst på hvordan du kan forbedre deg som motorsyklist også etter at du har fått førerkort

Teoriprøve

Teoriprøven tar du på en trafikkstasjon, og du må bestille time på forhånd. Dersom du ikke har gjort det allerede, må du søke om førerkort før du kan ta teoriprøven.

Ved oppmøte må du vise gyldig legitimasjon og betale teoriprøven. Vær oppmerksom på at noen trafikkstasjoner kan ha begrensede åpningstider for teoriprøver. I vårt eksamenslokale besvarer du oppgavene på en pc, og du vil få resultatet med en gang du har levert.

Når du har bestått teoriprøven kan du ta oppkjøring dersom all opplæring er gjennomført og registrert i vårt system. Du kan sjekke hvor langt du har kommet i opplæringen under dine søknader på Din side. Du må klare oppkjøring innen 3 år etter bestått teoriprøve. For de klassene hvor teoriprøve er avsluttende prøve (Snøscooter S, Moped AM146 og AM147) er teoriprøven gyldig i 5 år

Alder

Teoriprøven kan tidligst avlegges 6 måneder før du fyller alderskravet til klassen du ønsker førerkort for. Unntaket er moped og snøscooter, da må alderskravet være oppfylt siden teoriprøven er avsluttende prøve.

Tilrettelagt teoriprøve

Du kan søke om tilrettelagt teoriprøve hvis du har vansker med å lese og forstå oppgavene. Tilrettelagte teoriprøver gjennomføres med en sensor til stede som kan hjelpe deg med å forstå det som er skrevet i oppgaven.

Strøk du på teoriprøven?

Dersom du ikke består teoriprøven, må du vente 2 uker før du kan ta en ny prøve. Du kan få vite hvilke temaer du svarte feil på, men ikke de konkrete spørsmålene. Ved oppmøte til ny prøve viser du gyldig legitimasjon og betaler for teoriprøven på nytt.

Les mer om teoriprøven i de ulike klassene hos Statens Vegvesen

Oppkjøring

Oppkjøring

Oppkjøringen tar 65 minutter og består av to deler, en ferdighetsprøve og en trafikal prøve.

Gi trafikkskolen fullmakt

Logg inn

Du får ikke gitt fullmakt til trafikkskolen din før du er klar for å bestille oppkjøring. I motsetning til før, får du nå kun én time til oppkjøring og tar begge delene på samme dag. 

Det er du selv som er fører og har ansvaret for det som blir gjort under prøven. Både kjøringen og de andre oppgavene må du løse selvstendig. Måten du løser oppgavene på, vurderes mest mulig som en helhet på hver av de to delene.

Ved oppmøte må du vise gyldig legitimasjon. Du kan betale for oppkjøringen i forkant på Din side eller ved oppmøte. Det er billigere å betale på nett.

Motorsykkelen du kjører opp med, skal være godkjent for oppkjøring av Statens vegvesen (Lovdata). Du må selv skaffe motorsykkel, og de fleste leier kjøretøy av en trafikkskole.

Del 1: Ferdighetsprøve

Prøven består av en sikkerhetskontroll og en kontroll av motorsykkelen før du skal ut å kjøre oppgavene i ferdighetsprøven på lukket område.

Du begynner med sikkerhetskontrollen hvor du får én oppgave som du skal løse praktisk, og én som er kunnskapsrettet. Du blir bedt om å kontrollere for eksempel lys, bremser eller varsellamper. I tillegg må du forklare hva som kan være årsak eller følge hvis noe er feil.

Ferdighetsprøven består av fem oppgaver du må løse på lukket område:

  1. krypekjøring og balanse
  2. svingteknikk
  3. effektiv bremsing
  4. unnastyring
  5. bremsing i sving

Se mer informasjon om oppgavene i brosjyren om førerprøven for klasse A1, A2 og A.

Del 2: Trafikal prøve

Under den trafikale delen av prøven kjører du en rute med varierte vei- og trafikkforhold, som er planlagt på forhånd. Sensor gir deg beskjed underveis om hvor du skal kjøre.

Etter prøven

Du får vite om du bestod eller ikke med en gang prøven er ferdig. Du får en skriftlig begrunnelse for resultatet som du kan ta med deg. Sensor vurderer:

  • om du har nådd målene godt nok til å trene videre på egen hånd
  • om du har god behandling av kjøretøyet og unngår å påføre unødig slitasje
  • om du er oppmerksom på vei- og trafikkforholdene rundt deg
  • om kjøremåten din er tydelig, sikker og gir god trafikkavvikling
  • om du kjører forutseende, tar hensyn til andres behov og legger opp til samhandling med andre trafikanter